kraken

Alla inlägg under juni 2011

Av kraken - 14 juni 2011 20:15

Fy farao vad jag är trött! Skjutsade ju hem fina Rebecka och Tyra till Västervik i går. 55 mil fram och tillbaka, behöver jag säga att min höft och rumpa inte är helt lycklig i dag haha. Men vad gör man inte för sina vänner   

Vi stannade i Jönköping för lite shopping och käk på vägen upp. Ja jag vet, handlade IGEN... Men kunde liksom inte låta bli  

Speciellt inte när de sålde långklänningar på Gina för 149 kr, blev två stycken (svart och blå) och sen blev det ett par svarta "biker pants" Helt enkelt ett par korta leggings typ. För när man inte ser ut som Kissie är inte alltid skönt att gå barbent under klänningen en riktigt varm dag, svettigt och i värsta fall "thigh rub" NOT HOt! (Och definitivt inte skönt) Så dom kommer nog bli skit bra haha

Sen råkade jag gå in på Lagerhouse också, jag älskar de stället! De har så mycket fint och roligt, dock höll jag mig i skinnet och köpte "bara" två doftljus. 


Lämnade i alla fall Rebecka och sötaste Tyra i Västervik vid sju tiden, hade gärna stannat kvar över natten och umgåts med dem mer, men började ju jobba vid åtta i dag. Så det var bara att åka hem igen, var hemma 22.20 i går, ganska så trött.

Är trött nu med, så det blir nog en tidig kväll för mig tror jag. 

Borde egentligen tvätta i kväll, men jag orkar verkligen inte. Får bli i morgon istället. Börjar ju inte jobba förren 14.30


     

Av kraken - 13 juni 2011 09:17

Sitter på Holmgrens bil i Värnamo och väntar på att få min bil servad. Inte det roligaste man kan göra, men helt klart nödvändigt (att serva bilen alltså). Det ska ta ca 1 1/2 timme, har varit här fem minuter och är redan totalt uttråkad... Vad gör man i 1 1/2 timme här liksom?Tur att jag har telefonen med mig så jag kan fördriva tiden med den.När jag är färdig här ska jag i alla fall köra tillbaka Rebecka och Tyra till Västervik. Hon ringde och frågade om jag kunde det då hennes bror fått förhinder. Och självklart kan jag de :)Har ju inget bokat i dag då fikat hos Karro blev uppskjuten pga kräksjuka. Vill inte bli smittad nu innan scoutlägret. Oj nu bjuder de på kaffe här (synd bara att jag inte dricker kaffe haha).Ha en bra dag alla där ute i alla fall :)


   

Av kraken - 12 juni 2011 19:00

Hur håller ma en sund relation till sin kropp?

Jag jobbar mycket med ungdomar och hör väldigt ofta hur missnöjda de är med sina kroppar. För små bröst, för stora bröst, för lite muskler, för stor näsa, för kort, för lång, för mörk, för ljus, för tjock, för saml, ja det bara fortsätter.

I den åldern är det ganska, eller väldigt normalt att frunera mycket på kroppen och på sitt utseende.

Att ena dage älska och andra dagen hata sin kropp hör liksom till vardagen i den ålder.

Försöker uppmuntra dem så mycket jag kan, stötta och peppa dem i att de är vackra som de är. Försöker vara en bra förebild.

Fast ibland är det svårt, jag är ju också sjukt missnöjd med min kropp ibland. Jag vill gå ner i vikt (har gått upp massa nu under de 4 år som jag gått på kryckor).

Men hör jag någon av tonåringarna säga att de bantar blir jag arg och ledsen och försöker få dem att förstå att de verkligen inte behöver det. För de gör de inte!


Men samtidigt "banta" jag ju själv nu, mitt och Saras projekt i sommar är att bli nyttiga, träna mer och gå ner några kilo.

Och jag skulle aldrig i mitt liv kunna säga till någon av "mina" tonåringar jag jobbar med (och knappt någon annan heller) att jag "bantar"

För banta är bland de värsta ord jag vet, jag hatar det. Jag vill inte påverkas av medias sise 0 norm och hets på att vara "smal" Jag vill kunna vara precis som jag är och vara stolt kurvig och snygg i alla fall!

Men samtidigt mår jag inte bra när jag är så "stor" som jag är nu och vill på ett sunt och friskt sätt försöka bli av med några kilon så jag kan trivas bättre med mig själv.


Vilken dubbelmoral man har, men hur gör man, hur är man en bra förebild?


Av kraken - 12 juni 2011 17:05

Hade mys dag hemma hos syster yster i går. Kom dit efter jag slutat jobba vid tre.

Blev både grillning, trolldegsbak (vanligt kak bak), film, inslagning av paket och massa mys med barne   


Trolldegsbak med Gottfrid

  Paketsinslagning, när inslagspappret är slut får man improvicera

Blev helt ok med tidningspapper och ett brunt gammat brev.      Fina syster yster med sötatse Arvid  


Recept på trolldeg:

1 dl vatten
2 dl mjöl
1 dl salt
1 msk olja (så blir inte händerna så torra)

Arbeta ihop ingredienserna till en smidig deg. Om du vill spara figurerna kan du torka dem i ugnen i 100 grader i 1 timme och sedan låta dem stå till dagen efter. Sen kan man måla dem med vattenfärg.

Av kraken - 11 juni 2011 17:00

Snabb bröd

Standardreceptet är:

7 dl mjöl av valfritt slag, men gärna hälften vetemjöl .

4 dl fil.

2 tsk bikarbonat (eller 4 tsk bakpulver).

1 tsk salt

Blanda mjöl med salt och bikarbonat. Slå över fil och rör om. Degen ska bli som en klistrig gröt. Smörj en avlång form med lite rapsolja eller lägg i ett bakplåtspapper. Töm över degen i formen. Ställ in brödet i mitten av ugnen och låt det gräddas i 40–60 minuter på 175 graders värmde. Låt sedan svalna på ett galler.

När man väl kan grundreceptet går det att variera i all oändlighet. Tänk bara på att den färdiga degen ska ha samma lösa konsistens som gröt.


Här är några smarriga tips på smaksättning:

  • Använd olika sorters mjöl i brödet. Testa att blanda hälften vetemjöl och resten dinkel, grovt rågmjöl, grahamsmjöl eller havregryn.  Använd det du gillar och har hemma.

  • Brödkrydda på påse gör brödet extra smakrikt. Två teskedar är lagom.

  • En riven morot i smeten ger sötma och extra fibrer.

  • Frön och nötter är supergott i smeten. Hackade pumpakärnor, mandlar och valnötter eller varför inte sesam – och linfrön för extra tuggmotstånd. Blanda i själva degen men spara också lite att strö ovanpå brödet.

  • En halv deciliter lingonsylt eller sirap gör brödet saftigt och lite sött. Men öka på mjölmängden med några matskedar.

  • Russin, torkade aprikoser, fikon och dadlar är goda att grovhacka och blanda i brödet. Öka då på mängden salt med1 tsk så att det inte blir för sött. Och låt gärna det färdiggräddade brödet stå och vila några timmar innan det skärs upp.

Av kraken - 11 juni 2011 14:00

Blev galet svartsjuk när min 4 år äldre syster fick tv på rummet och inte jag. Så jag plockade resolut fram mammas nagelsax och klippte av alla knapparna på hennes Tv-dosa när ingen såg.


Jag låtsades att jag gillade påsk/julmust enbart för att min mormor trodde jag gillade det och jag ville inte göra henne ledsen när hon köpt must bara till mig fast det var (och är) bland det äckligaste jag vet.


Hade en period då jag tittade bort eller blundade så fort någon pussades på tv för det var "pinsamt"


Brukade cykla över till granne för att det var för långt att gå. Grannen bodde i huset jämte, det var knappt 50 meter från vår dörr till deras dörr haha.


Min storasyster var min störata idol (och är typ fortfarande   ) Så enda anledningen till varför jag gick i söndagsskolan, började scouterna, ville permanenta håret, låtsades tycka om lakris m.m var för att hon gjorde det.


 


Av kraken - 11 juni 2011 09:42

Hade en stund (typ 2 timmar) över i morse då killarna jag jobbar med här i Lagan har sovmogon (lördags lyx) och jag vaknade skit pigg klockan sju.

Så jag surfade in på datorn och "råkade" hitta massa söta bloggar som var fulla med pysselinspiration.

Ååå jag vill pyssla och dona och måla och klistra och plantera och loppis fynda och måla ännu mer!


http://blomsterverkstad.blogspot.com/


   http://hildas-hem.blogspot.com/2011/05/tips-krokar-loser-verkligen-allt.html

  

 

Av kraken - 10 juni 2011 19:38

Jobbar natten i lagan, sitter och har fredagsmys för mig själv på kontoret. Dock så blir det ju en diss på fredagsmyset då det blev morötter som godis. Men man tager vad man haver, eller hur   


 

Presentation


Kraken ett omtalat havsmonster som enligt legender kan sluka hela skepp.
Jag slukar inte hela skepp, men skulle kunna sänka ett om jag behövde.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18
19
20
21
22 23
24
25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards