kraken

Alla inlägg under september 2011

Av kraken - 7 september 2011 20:27

Har haft en riktig toppen dag med finaste Rebecka och hennes Tyra. Först lite shopping på stan och sen lunch hemma hos Rebeckas föräldrar i Bor.

Avslutade dagen med att hälsa på systersonen som fyller fyra i dag och fira honom med paket och lite fika. 


       

Av kraken - 7 september 2011 10:00

I dag ska jag ha en rikig mys dag med finaste Rebecka och hennes lilla Tyra som är hemma och hälsar på från Västervik.

Ska träffa dem inne i stan vid elva så ska vi gå på stan, luncha och bara ha det bra.



Nya favorit låten  


 

Av kraken - 6 september 2011 17:00

Har människor i min närhet och i min familj som har och har haft chancer, därför känns det extra angeläget att lägga upp videon. 



Av kraken - 6 september 2011 13:31

Ligger hemma och är dunder förkyld, har svarat på lite mail och fixat lite inför kvällen terminsstart av scouterna. Annars har jag mest legat och snorat i soffan. alltså inte snorat ner soffan utan legat i soffan och snorat...? Legat i soffan och varit snorig (ja så heter det nog haha)
Så bestämde mig efter att ha varit soffpotatis halva dagen att åka ner och handla. Handlade och prövade på ett nytt recept. (som jag hittade på ica.se men modifierat lite)

Honungsglacerad koklett, super smarrigt och jätte smidigt.

Receptet kommer här: 

Till ca 4 personer

  •  4 port ris 
  • 600 g benfri, skivad koklett
  • 1 msk olja
  • 1/2 purkolöj
  • 3 msk honung
  • 2 msk riven, färsk ingefära
  • 1 msk japansk soja
  • lite salt och peppar
  1. Sätt ugnen på 200˚C.
  2. Koka ris eller annat gryn enligt förpackningens anvisning.
  3. Krydda kokletterna med lite salt och peppar. Bryn kotletterna i oljan i en stekpanna. Lägg dem i en ugnssäker form. 
  4. Ansa och skölj purjolöken, skiva den tunt. Blanda honung med ingefära, soja, och purjolök. Lägg på kotletterna. Sätt in formen mitt i ugnen ca 8 minuter.
  5. Servera kotletterna med skyn från formen, ris och gärna en god sallad.
 

Av kraken - 6 september 2011 10:27

Här om dagen reagerade jag starkt på något som en av mina tonårs tjejer jag arbetar med berättade. Hon och hennes kompis som båda är 13 hade umgåtts med ett gäng andra kompisar. När de skulle se på film hade två av de äldre killarna gått in på facebook och helt öppet börjat kommentera tjejer. Ju mindre kläder de hade ju snyggare tyckte killarna att de var. De ropade, fejk stönade och bedömde tjejernas utseende.

Tjejerna satt där i bakgrunden och funderade på vad killarna höll på med egentligen. Skulle de inte se på film. Dög de inte med att de var där och umgicks, utan de var tvungna att gå in på nätet och kolla på tjejer under tiden de umgicks med sina vänner.

Och tjejen jag pratade med berättade att hon och hennes kompis då började fundera på vad de saknade som de där tjejerna på nätet hade. Eftersom de uppenbarligen var mycket mer intressanta än dem. 


Ja vad svarar man på de egentligen?


Mitt personliga mål som ungdomsledare är att jag vill få de ungdomar jag jobbar med att känns sig sedda, älskade, vackra och unika. Få dem att se sig själva som unika människor som inte behöver prestera en massa, som inte behöver klä sig eller se ut på ett vist sätt för att bli omtyckta. 

Något som kan vara väldigt svårt i ett samhälle som många gånger lever på objektifiering, där utseendet är det viktigaste, till och med viktigare än vad du gör. Är du "snygg" spelar inget annat någon roll.


Jag säger ofta till mina ungdomar att de är snygga och vackra. Men någonstans önskar jag att jag inte behövde det. Att de räckte med att jag såg dem för dem de är. 

Men i ett samhälle där vi lever på att studera och döma varandra är det svårt att stå emot, att inte falla igenom.

Jag sminkar mig, tänker på vad jag tar på mig och på hur människor ser mig.

Men jag vet också att jag inte gör det i den närmaste grad lika mycket som mina ungdomar. Och jag försöker allt jag kan att vara en motvikt, att säga ifrån när grabbarna drar sexistiska skämt och se tjejerna för dem de är under allt smink.


Men det är inte alltid lätt, oftast är det skitsvårt.


Har Du några bra tips på hur man gör, hur är man en bra förebild?

Av kraken - 5 september 2011 23:00


   

Hon tar hål i öronen på sin dotter och låter barnflickan ta smällen.

Helt sjukt enligt mig!

Tradition enligt Isabel Adrian, övergrepp enligt mig.

Vist det kanske är tradition i många länder, men det är barnaga och bararbete också och det gör det inte rätt!

Att hon sedan låter barnflickan sitta där med hennes skrikande och rädda dotter medan hon HÖR OCH HÄPNAD håller för öronen och till och med går ut (!) för att HON tycker det är jobbigt.

Herre gud säger jag bara, ska du nu utsätta ditt barn för något sådan så kan du åtminstonne suck it up och vara där för ditt barn.


Och killens komentar i filmen sen, att många föräldrar blir skrämda (freak out) när de tar hål i öronen på sina barn. Ja konstigt, KONSTIGT! 

(Jag tänker att föräldrarna kanske skulle fatta/reagera på att det är något som de  kanske inte "borde" göra på sina döttrar om de själva nu "freakar ut")


http://www.aftonbladet.se/webbtv/noje/tv/svenskahollywoodfruar/article13578851.ab



Uppdatering 23.12
Såg nyss att Lady Dahmer skrivit om samma sak, kolla gära in hennes blogg här

Av kraken - 5 september 2011 19:32

Har klippt mig, eller nej det har jag inte. Har blivit klippt. En av mina söta tonåringar har klippt mig, helt gratis. Super snällt!!


 

Resten av dagen har jag kollat på Bones   




 

Av kraken - 5 september 2011 10:51

I lördags hade vi barnfestival här i Smålandsstenar och jag var ansvarig för ansiktsmålningen. Det var jätte kul, målade barn i 7 timmar!

Blev måånga anskitsmålningar kan jag lova   


Under dagen kom en pappa med en syskonskara på 4 fram som ville bli målade. Tre systrar och en liten bror. Super söta alla fyra. Tjejerna ville ha rosa fjärilar i ansiktet, de fick de. Sist skulle killen som (jag tuppskattar var) 4-5 år också bli målad. Han ville också ha en rosa fjäril, varav pappa genas börjar skruva på sig och frågar om han inte vill vara en pirat eller ha en cool spindel på kinden.

Pojken la armarna i kors och sa besämt att han ville ha en fjäril. 

Pappan skruvar ännu mer på sig och går med på detta men försöker då övertala killen at han ska ha en blå eller grön fjäril. Den lilla killlen tittar ner i marken och viskar att han vill ju ha en rosa fjäril precis som sina systrar...

Ungefär här blir jag lite irriterad och säger till killen att det är klart han ska ha en rosa fjäril precis som sina systrar. Han tittar upp på mig med världens största leende och hoppar upp i soffan och får en rosa fjäril.


Jag undrar lite över varför pappor (enligt min erfarenhet speciellt pappor) är så fokuserade vid att deras söner absolut inte får ha "tjej" kläder eller göra "tjejiga" saker men den rädsla för at deras söner ska bli "fjolliga"


Rosa är en färg inte ett kön! 


Målade som sagt många barn under dagen, inte en enda förälder kommenterad om deras dotter ville bli en pirat eller ha en stor spindel på kinden. 

Men så fort en liten kille ville bli en fjäril eller ville ha ett rosa hjärta på kinden så försökte väldigt många av föräldrarna (speciellt pappor) genast övertala barnen att ta något annat motiv.

"men kolla den här coola spindeln" eller "ska du inte vara en häftig pirat"


Blev irriterad flera gånger och försökte så gott de gick att måla de barnen ville. Inte de föräldrarna försökte övertala dem till att göra. 


Hur skulle di reagera om din som ville ha en ansiktsmålning med en rosa fjäril i ansiktet?



Presentation


Kraken ett omtalat havsmonster som enligt legender kan sluka hela skepp.
Jag slukar inte hela skepp, men skulle kunna sänka ett om jag behövde.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards