kraken

Alla inlägg under december 2013

Av kraken - 9 december 2013 19:55

Har haft en härlig dag med massa energipåfyllning. Karoliina och hennes Neo var här och åt frukost på förmiddagen och vi käkade lyx frukost med prinskorv, köttbullar, rödbetssallad, ost, skinka och korv och annat gott, passade på att göra en riktig lyx frukost när jag ändå vaknade tidigt och hade gott om tid.

Nu i kväll har Lovisa, Gustaf och barnen varit här på kvällsmat och mys. Emanuel lagade en supergod taco paj och vi han mysa en timme innan de var dags för dem att åka hemåt igen.
Nu sitter jag och Emanuel i soffan och njuter av vårt fina hem och av kvällen som varit.

Av kraken - 9 december 2013 06:56

När man vaknar klockan fem en måndag när man är ledig så kan man hinna med en massa saker innan klockan ens hinner slå sju. Jag har damsugit och torkat golvet på hela nedervåningen, städat toaletten, slängt i en maskin tvätt och fått upp konsollen till gardinen med plugg och allt. Sen har jag torkat av alla fönsterrädor och lagt på mattan under soffbodet. Känner mig så duktig så. 

Nu ska jag kolla ikapp mig på julkalendern och sen dona lite till innan Karoliina och barnen kommer på frukost klockan tio =)


 

Av kraken - 8 december 2013 15:36

Nu har jag varit hos syster och lämnat hennes bil och lite grejer barnen glömde här i går, fick börja med att skotta fram bilen under all snö haha. När jag kom dit bjöd hon på middag och vi mös framför tvn en stund med barnen innan hon skjutasade hem mig igen. Tänkte först gå hem, men de snöade så man knappt kunde se. Så hon var snäll och skjutsade mig. Nu har jag skottat rent på framsidan och skottat hava garageinfarten, orkade bara halva, sen sa ryggen stopp, men kunde göra en del i alla fall. Sen får Emanuel skotta resten när han kommer hem från jobbet. Han jobbar lite extra i dag nämligen. 

Nu har jag tänt lite ljus och krupit upp i soffan, ser att det precis har slutat snöa nu. Håller tummarna för att snön inte ska töa bort nu innan jul bara.


Av kraken - 8 december 2013 12:06

I går hade jag och Karin vårt årliga julbak, en tradition från när vi gick i högstadiet som vi hållit fast vid varje år sen dess. Riktigt mysigt, i år var Ramona med också. Roligt! Vi fick ihop massa gott julgosid och flera plåtar lussekatter. Vi avslutade dagen med pizza innan jag åkte hem vid tre tiden.

På kvällen var jag och Emanuel barnvak år syrrans barn Arvid och Gottfrid. Blev pizza en gång till haha, fast hemmagjord. Mumsigt värre och vi hade en mysig kväll med barnen.


I dag är det andra advent och jag sitter uppkrupen hemma i soffan med en kopp te. Är kallt u vårt hus, bara 16 grader och jag undrar om vi får vår kamin innan jul som eldabuiken lovat. Vore skönt om vi fick de, så kunde vi spara lite på elen med ändå ha det varmt och gott. 


     





Av kraken - 6 december 2013 10:00

Stormen Sven har dragit förbi här i natt och lämnat massa snö efter sig, en massa oreda med har jag hört. Men här är det mer snö än oreda. Även om snön kan vara lite bökig med när den ligger i drivor på vägarna. Men jag tycker mest det är mysigt och väldigt mycket julkänsla med all snö som inte bara ligger på marken utan även blåst upp på fönstren. 

Vaknade när Emanuel gick till jobbet i dag vid kvart i fem och kunde inte somna om. Så gick ut och skottat en sväng och njöt av den höga luften och de kalla vädret. Sen satte jag mig framför julkalendern med en macka och varm oboj. Super mysigt. Nu har jag packat upp de sista i köket, dammsugit nedervåningen och plockat lite i alla våra grejer. Börjar faktiskt bli lite ordning här på torpet nu. Man hinner med väldigt mycket när man vaknar tidigt. Och nu funderar jag på att leta fram en bok och sätta mig i vår läshörna och mysa en stund.

Blev inget julbord i går förresten, var inte alls sugen på att att sitta vid ett bord utan att känna en kotte och käka julskinka, så jag stannade hemma. Blir ju julbord nästa helg istället. 


Snö på fönstren

 

Läshörnan 

 




Av kraken - 5 december 2013 14:47

Jag ska egentligen på julbord i kväll, i Gislaved. Det är facket (vision) som bjuder. Jag och en kollega anmälde oss, men nu visar det dig att hon inte kan. Då hennes dotter är sjuk och hon måste vara hemma med henne.
Har smsat runt lite till mina andra kollegor, men ingen ska dit. Så nu står jag i valet och kvalet om jag ska åka. Är ju inte så kul att åka på julbord själv, utan någon man känner. Får se hur det blir.

Annars har jag rotat lite i kartonger i dag, satt upp gardiner i köket och funderat på hur vi ska få plats med allt.
Förstår inte hur man kan ha ett helt hus och ändå tycka att man inte får plats haha. Är mest i köket jag tycker att vi inte får plats med allt, men de beror nog mest på att hyll- installationen i ett högskåp inte har kommit och att en av de stora lådorna inte är ditsatt än. Blir nog mer plats när de kommer dit. Men nu ska jag strax äta mat. Första riktiga middagen tillagad i köket!

Av kraken - 3 december 2013 21:32

Nu är köket nästan klart! Och vårt hus ser inte ut som en byggarbetsplats längre! Alla verktyg och grejer tog snickarna med sig, och resten slängde vi ut i garaget, de flesta kartonger i köket är tömda och vi har städat och ställt iordning.
Nu är det bara nya fläkten vi väntar på (då den vi beställt var fraktskadad) och en låda som var fel, en sparksockel med galler under diskmaskinen och en hyll-installation till ett skåp. Sen är de nog färdigt.
Är så fantastisk nöjd med vårt val av kök, men belysningen, med allt jobb snickaren gjort och med köksmöblerna, med... ja Allt!

Av kraken - 2 december 2013 11:00

I går gjorde jag och Emanuel en sänggavel till vår säng, ala Äntligen Hemma style. Var hur enkelt som helst. Och med en häftpistol på tryckluft gick det ännu enklare! Och billig att göra var den med, allt kostade 550kr och den billigaste sänggavel i affär vi hittat kostade 1900kr. Så de var det helt klart värt. 

Det du behöver för att göra en sänggavel är:

Plywood lika bred som sängen, höjd är en smaksak. Vi fick vår gratis, så de bidrog lite till det fina priset

Skumplast, lika stor som din plywood skiva ca 5 cm tjock. Jag köpte min på skumplastboden i Gislaved 350kr

Tyg, minst 15 cm bredare på varje sida än plywooden. Möbeltyg köpte jag på smålänningen i Bredaryd 200kr

Häftpistol 

(Egentligen ska man ha lim också och till att limma fast skumplasten lite med på plywooden, men de struntade vi i och de gick lika bra ändå.)


Gör såhär:

Lägg tyget på golvet, på med skumplasten, sen lägger du plywooden på de. Vik och gör som en sömsmån på tyget så det bli lite dubbelt när du häftar, så behöver du inte sy runt kanterna på tyget och de repar sig inte. Häfta fast tyget.

Klart!


     


Presentation


Kraken ett omtalat havsmonster som enligt legender kan sluka hela skepp.
Jag slukar inte hela skepp, men skulle kunna sänka ett om jag behövde.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5 6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards