kraken

Alla inlägg den 6 januari 2015

Av kraken - 6 januari 2015 22:14

Jag är en tjockis, en rätt glad tjockis som över lag är rätt nöjd med mig själv. Jag är kort i rocken 158 ca lång och väger nu ungefär 89 kilo nu efter jul. "Men så får du väll inte säga, du är inte allas tjock"

Jo i ärlighetens namn är jag de. Och i dagens samhälle är man tjock om man drar över storlek 44, för större storlekar än så finns inte i många affärer. 
Ni vet de där skyltarna i affären med "one size fits all" de passar inte mig! Jag drar 46-48 och får numera handla på tjockisavdelningen. Och där finns inga skyltar med "one size fits all" de kan jag lova! Där finns bara stora "skäms skyltar" där man blygt gömmer sig mellan de två ynka klädställningar som finns med stormblommigt och större blommigt och hoppas att ingen ser en. Nej riktigt så illa är det kanske inte, men nästan. 

I vad jag tror var mars förra året vägde jag 94 kilo och då tog jag tag i det och körde jäkla anammar med en stor ändring i kosten, där jag först och främst plockade bort allt socker. För jag var så galet sockerberoende att jag hade absintens, ont i huvudet,var arg och trött i 3 dagar efter att jag satte stopp för sockret (Så bra är socker för dig, att du får abstinens om du slutar, våga testa!) Jag tog också bort alla andra kolhydrater (alltså LCHF) och försökte komma igång med lite motion och träning. Först och främst genom att börja gå till sjukgymnasten igen efter ett uppehåll där på ca ett halvår. Det var skönt, och asjobbigt!

Men vågen gick neråt och jag kände mig starkare och starkare. Sju kilo gick jag ner och har nästan hållit de, gått upp ca 1 kilo nu under julen. Sedan tappade jag motivationen med min diet men höll ändå vikten och det var och är jag stolt och glad över. Heja mig liksom! Nu är nya målet att jag ska ner under 80 kilo, jag hoppas kunna nå det under 2015.


Först och främst vill jag bli just starkare, få en stark kropp. En frisk kropp som orkar med och som inte gör så förbannat ont hela tiden. Men sen vill jag också bli smal. Bli smaaaal och snygg och "normal" som alla andra, kunna handla kläder i vanliga affärer och inte alltid behöva fråga om just den här tröja finns i en storlek större. Blir arg på mig själv, vem vill vara som alla andra liksom, jo jag OCH ALLA ANDRA. För det är ju så vi är, vi vill passa in, eller hur. Man vill vara sig själv, men inte sticka ut för mycket ur mängden.

Smal, ett rent ut sagt för jäv***t ord, hör hur det låter, smal. Alla kvinnors (och mer och mer mäns också) mål i livet, att bli smal. Hur många har inte tagit de nyårslöftet nyår efter nyår, att i år ska jag bli smal!
Men samhället ser ju ut så i dag, normen är att vara smal, eller möjligtvis kurvig. Men jag är inte värst kurvig heller, jag är mest bara tjock med en stor mage och rejäla lår. Att vara kurvig är vackert, men bara om kurvorna sitter på rätt ställe, när man är lite lagom mullig med de där fina timglasformen. Eller hur!?

Kvinnorna på översta bilden nedan är XL eller till och med XXL modeller och ses som STORA kvinnor. Såg ja ut sådär så skulle jag skratta mig lycklig. Är det inte lite sjukt, du ska helst vara smal, fast det är ok att vara stor, men bara om du är kurvig på rätt sätt. Att ha en uttänjd mage efter en eller ett par graviditeter, nej det är inte ok. Att ha gäddhäng när du fyller förti, nej nej, de ska tränas bort. Att ha en platt rumpa de går inte de, den ska du genast köra squats challenge. Jag är inte emot träning, tvärt om, go träning! Men bajs på ideal och mål som bara handlar om att bli smal och inte stark och frisk. 


Jag vill vara stark och stolt och älska mig själv och min kropp för vad den är. Men i detta samhälle är det jäkligt svårt. Sen har jag en kropp som inte är frisk. Jag har inte kunnat njuta av den som jag vill. Jag kan inte göra vad som helst, inte ut och springa eller jogga, eller ens gå runt kvarteret. För det går inte med en höft som är opererad och karvad i 10 gånger, eller med en ryggrad som på grund av detta ser ut som ett S, eller med leder som är överböjliga och säger ifrån så fort jag tar i lite extra. Jag har efter 7 år med 6 operationer (var av 5 st ar varit omoperationer) blivit en lat jäkel med en motivation som legat på minus. Varför ska jag ut och gå när jag kommer få lida av det resten av kvällen. Nej ingen höjdare direkt. Men nu ska jag ta tag i det igen! I somras klarade jag av att ta mig runt elljusspåret på 2 kilometer, nöjd och sjukt stolt över mig själv.

Och med en kunnig och duktig sjukgymnast har jag kommit ganska långt, hittat de övningar och träningssätt som fungerar och/eller gör minst ont. Och i morgon ska jag dit igen efter nästan tre veckors uppehåll. Så heja och nu kör vi! Här ska jag bli stark (och smal, men mest stark)! 


 

Av kraken - 6 januari 2015 13:15

I går var det trettondagsafton och det innebär nu mera för andra året i rad fest med Forshedabor på Bollagården. Förra året var det rocka billy och i år var det 80-tals tema. Väldans roligt! Neon, god mat, härlig musik, dans, blekta jeans och stora hår präglade en fantastiskt rolig kväll. Tack för detta, ser med spänning fram emot nästa år och undrar vad temat då ska bli. 


 



Presentation


Kraken ett omtalat havsmonster som enligt legender kan sluka hela skepp.
Jag slukar inte hela skepp, men skulle kunna sänka ett om jag behövde.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards