kraken

Alla inlägg den 27 januari 2016

Av kraken - 27 januari 2016 18:52

En 22 årig handledare för ensamkommande flyktingungdomar dödades på jobbet. 


Ja vad ska man säga, helt jäkla sjukt, men inte ett dugg förvånande. För tyvärr är detta med hot och våld på boendet vardag.

Jag har arbetat i ungefär 3 år som just handledare för ensamkommande ungdomar. Och ja vad ska man säga det har varit roligt, men jäkligt tufft. Jag har blivit hotad fler gånger än jag kan räknad, fått en stol och lite annat smått och gott kastad på mig, fått plocka glas ur håret efter att porslin kastats omkring (ibland mot mig), blivit knivhotad och haft två ungdomar som brutit sig i i jourrummet mitt i natten när jag arbetade själv. Vilket vi alltid gjorde nattetid.

Och efter tex knivhotet hände absolut inte ett skit, jag larmade, polis kom, anmälan upprättades, sen inget mer. Ungdomen fick bo kvar på boendet och tills han avvek så gick jag livrädd till jobbet i typ 4 veckor. Ingen anledning till förflyttning där liksom, trots flera incidenter, andra ungdomar som var rädda och vad jag och alla kollegor såg som en ohållbar situation, så valde socialsekreterarna att ha honom kar. Och det känns också som standard ungefär, för oavsett om en ungdom hotar och utsätter både medberoende och handledare för våld och skadegörelse så får vi mest gilla läget. Det ska vi som handledare hantera, men frågan är hur 17 man gör de med typ noll befogenheter.

Jag har knappt varit med om att ungdomarna blivit förflyttade. Och när det här hänt ska det ju redan ha gått för långt liksom. 
Som i det här fallet där en kvinna dog, jag fattar inte att människor ska behöva dö för att man ska fatta allvaret i detta! 


För situationen är ohållbar. Och det som jag tycker är det jobbigaste är ålder på de som kommer. För enligt min totalt ovetenskapliga studie/uppfattning och erfarenhet så är typ 70% av de som kommer INTE under 18 år. Det är vuxna (oftast män). Och enligt min erfarenhet är det också de som stökar mest, som hotar, slår, skriker och beter sig sämst. För att bli behandlad som ett barn när man i själva verket är 25 fattar jag också är påfrestande. Men det gör det ju inte rätt. 

Och jag vet ingen annan typ av andra boenden i denna stilen där man tycker det är ok att barn och unga ska behöva bo med vuxna. Ändå man ska behöva låtsas att alla är under 18år, fast man vet att så inte är fallet. 
Där vi inte kan göra ett skit, inte påverka någonstans över huvud taget även om vi vet, även om personen i fråga till och med sagt att denne är över 18 år. För begär migrationsverket ingen bedömning så kan vi inte säga något. Och jag har under mina ca 3 år aldrig varit med om att migrationsverket begärt en bedömning.  


Jag kan inte förstå att man inte åldersbedömer fler. För visst, det är inte lätt att bedöma ålder på ungdomar. Man behöver inte veta om de är 15 år eller 18 år. Jag är inte ute efter en exakt bedömning så sätt. Men jag vill att de som är 20, år, 25 år och 30 år ska behandlas och bedömas som vuxna. Så kan vi vi inrikta oss på att hjälpa dem som faktiskt är barn! 

För att vi ska hjälpa de barn och unga som kommer ser jag som en självklarhet, men då ska de också vara just barn och unga, inte en vuxen man på 25 år. Inte konstigt att boenden och skolor går på knäna när så många av de som kommer inte är barn. 

Kan väll säga att jag är glad att jag bytte jobb innan något allvarligare hände mig eller någon på min arbetsplats. 


Presentation


Kraken ett omtalat havsmonster som enligt legender kan sluka hela skepp.
Jag slukar inte hela skepp, men skulle kunna sänka ett om jag behövde.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards