kraken

Alla inlägg den 30 januari 2016

Av kraken - 30 januari 2016 15:03

Har hållit på med ett projekt de senaste dagarna, nämligen att göra en mobil att ha över spjälsängen i barnrummet. Såg en så fin bild på pinterest som jag inspirerades av. Så sagt och gjort satte jag mig framför datorn och beställde hem tyll och trä pärlor, för det var de jag inte hade hemma. Ja eller jag hade ingen ram heller, men de fixade jag lätt av en lampskärm inköpt på Erikshjälpen för en 50-lapp. Sen så satte jag igång att klippa tyll trä pärlor. Blev klar i dag och måste säga att jag är väldigt nöjd med resultatet.

 


Vill du göra en själv kommer förklaringen här: 

Det du behöver är:

1, En ram i två sektioner/ringar. En ytterring att fästa tyg/tyll i och en innerring att fästa dekorationen i. Jag använde mig av en lampskärm som jag klippte sönder i två ringar.

2 Tyg, eller tyll. Min lampskärm är ca 35 ca i diameter och det gick åt 4x4 meter tyll som jag klippte i ungefär 4 cm breda och 15 cm långa bitar som jag sedan knöt runt hela ytterringen, tätt, tätt. 

3, Stark tråd, jag använde fiskelina, gick åt ungefär 5 meter tror jag. 

4, Pärlor eller vad du vill dekorera din mobil med. 

5, Band att hänga upp mobilen i, längd beror ju på hur högt man har i tak och hur långt ner den ska hänga. 

Annat som kan vara bra att ha är sax och eventuellt en limpistol. 


Jag började med att klippa och knyta fast all tyll runt den yttersta ringen innan jag fäste den innersta ringen i den yttre. Vilket jag gjorde med fiskelina i dubbla varv. Var lite trixigt att få den centrerad. Man kan nog absolut fästa den inre ringen innan man knyter dit sitt tyll/tyg också, blir nog lättare att få dit den centrerat. 

Innan jag fäste den innersta ringen så virade jag ett långt band med tyll runt den, så den ska smälta in i mobilen och inte synas så mycket. 

Sen trädde jag upp glaspärlor på fiskelina, det var här jag använde mig av limpistolen, jag duttade en liten klutt lim på den nedersta pärlan när jag knutit den, så att den inte skulle glida av. Pärlorna hängde jag sedan i den inre ringen i mobilen. Sist av allt knöt jag fast fyra band att hänga upp mobilen i. Klart!


     

Presentation


Kraken ett omtalat havsmonster som enligt legender kan sluka hela skepp.
Jag slukar inte hela skepp, men skulle kunna sänka ett om jag behövde.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards