kraken

Direktlänk till inlägg 6 juli 2011

Uppfostra andras ungar

Av kraken - 6 juli 2011 20:51

Trots att jag inte har egna barn eller vill ha egna barn har jag inga problem med att hötta med långfingret åt andras ungar.

Till en viss gräns förståss!

Man slår och puttar inte andra, man stjäl/försör inte andras saker och man är inte uppenbart elak mot andra, varken människor eller djur.

Ungefär där drar jag gränsen kring vad jag skulle kunna och säger tilla andras ungar om.

Ser jag ett gäng ungar som jag gjorde här om dagen (ungarna var typ 7-8 år) stå och kasta småsten på en ankfamilj ja då blir jag förbannad och säger åt dem att så där gör man ju inte. (Ingen annan verkade se dem eller i alla fall reagera)

Ficka till svar att de skulle jag väll skita i, jag var inte deras morsa.

Frågade dem om de skulle gilla om jag kastade sten på dem, de funderade lite, sa nej och slutade kasta setn och gick därifrån.

Jag (mycket nöjd med vad jag gjort) gick tillbaka till min filt (var på stranden) och fortsatte sola.

Efter en lite stund kom en mamma med sin unge i släptåg (en av dem som kastat sten) och frågade varför jag skällt på hennes heeeelt oskyldiga son som aldrig skulle göra något fel.

Jag förklarade vad han och hans kompisar gjort och att jag bett dem sluta.

Mamman frågade sin son om detta var sant, han såg lite skamsen ut och svarade ja.

Hon sa att ja så får man ju inte göra, skickade sedan iväg ungen ner att bada och väste åt mig att jag behöver banne mig inte uppfostra henns barn. Det klarar hon bra själv.


Ja det gör hon aldeles säkert, men det är inte alltid man som förälder ser precis allt ens barn gör heller, eller?


Och ha de det varit jag tror jag nog att jag skulle uppskattat om någon som såg att mitt barn gjorde något uppenbart fel sa ifrån.


Hur tänker du?



 
 
Zoey

Zoey

6 juli 2011 21:39

Hej ! Jag har nyss valt ut tio bloggar från Rampljuset och du var den mest intressanta. Så därför har jag länkat dig på min blogg.
Klicka dig in där för att se inlägget :)

Hoppas du blir glad över vinsten :)

Mvh. Zoey

http://www.aw3som3.bloggplatsen.se

 
Olgalicious

Olgalicious

6 juli 2011 21:41

Hahahaa helt rätt gjort av dej..skulle bara velat sett den sura minen på Arga Morsan där!! :D
Jag var skitglad en dag för att jag skrämt ett barn...lilltjejen sprang ifrån sin mamma utanför Ica, ut på en parkeringen. Så jag hörde när hon kom bakom mej och mammans desperata rop för att få henne stanna, jag snurrar runt och sätter ögonen i henne och med barsk stämma: Nu stannar du och lyssnar på din mamma!!! hahahahaa det fick effekt kan ja säga och jag har själv velat ha samma hjälp med mina ibland..:) Kram..

http://olgalicious.bloggplatsen.se

kraken

6 juli 2011 21:50

Oj aj det hade ju kunnat gå illa om du inte var där!

 
Mandis

Mandis

6 juli 2011 21:47

Ja, jag sulle iaf sagt till barnen! (om jag va vuxen, fast jag skulle sagt till dom ändå fast jag e elva år) och om du nu inte fick uppfostra hennes barn för att hon skulle göra det, så verkade det inte som om hon riktigt gjort det heller....Jag tkr det du gjorde va bra gjort ;) Kika gärna in på min blogg, där jag får en gästbloggare imorrn ;)

http://mecool.bloggplatsen.se

 
Ingela

Ingela

6 juli 2011 21:50

Jag önskar och hoppas att folk säger till åt min dotter om beter sig illa. En förälder hinner inte se allt de gör och det finns ingen unge som är oskyldig. Föräldrar som håller sina barn om ryggen jämnt gör de en björntjänst. De lär sig aldrig konsekvenserna av deras handlande.

http://crosscreekrapids.bloggagratis.se

kraken

6 juli 2011 21:51

Nej så tänker jag med Ingela.

 
Sandra

Sandra

6 juli 2011 21:52

Du gjorde helt rätt! Jag är bara 11 år men uppskattar när andra kommer fram till små barn som står och gör något dumt. De lyssnar ju aldrig på andra barn,inte alltid ens på de vuxna.

http://mikkime.bloggplatsen.se

 
Tarja

Tarja

6 juli 2011 22:47

Du gjorde helt rätt! Jag hade tackat dig för dig hade sagt till mitt barn. Men idagens Sverige får man inte uppfostra eller säga till sina barn överhuvudtaget. Det finns de som anser att jag ger mina barn en militärisk uppfostran när jag lär dem vad som är rätt eller fel. Men även jag har sagt till andras barn. Fast då har föräldrarna oftast varit tacksamma,,,

http://lillamammabitchen.bloggplatsen.se

kraken

7 juli 2011 07:47

Ja det är konstigt de där, hur ska barn lära sig rätt och fel om man aldrig säger till dem när de gör fel?

 
Jessica

Jessica

6 juli 2011 23:51

De e bra det, hötta du haha =D jag har barn och jag gör det med till andra om dom är dumma =). Hoppas du får en bra dag =) Kram

http://www.bonusfamilj.net

kraken

7 juli 2011 07:46

Bra de hejja oss haha.
Och tack det samma =)

 
mariamaruschka

mariamaruschka

7 juli 2011 08:04

Hej.

Jag tycker också att du gjorde helt rätt, har själv 3 killar 14,7,4 år och hoppas att skulle någon se dom göra något sådant att man då säger ifrån. Jag hade gjort detsamma, sen kan det ju bero på hur man säger åt dom också alltså på vilket sätt. Hade jag varit den arga morsan så istället för att vara sur mot dig när sanningen kom fram så hade jag bett dig om ursäkt och tyckt att du gjort rätt. Det betyder ju inte att hon är en dålig mamma eller inte uppfostrat sin son bra, tyvärr var det säkert så hon kännde och skämdes säkert men istället för att ta det som en kvinna så fick det gå ut över dig. Jag tycker iallafall att du gjorde rätt... =)

http://mariamaruschka.bloggplatsen.se

kraken

7 juli 2011 08:16

Ja det är ju en kännslig fråga, jag skrek ju inte direkt åt ungarna, men jag sa till på skarpen.
Tyckte det mest komiska var att hån när jag förklarat hur de gick till sjlv bannade sin son och sa att så gör man ju inte. Sen blev hon sur på mig för att jag tillrättavisat honom.
Aja hon är säkert super trevlig egentligen och värsta skit bra mamman, alla kan ju ha en dålig dag =)

 
FiloZophie

FiloZophie

7 juli 2011 08:17

Jag hade gjort som Tarja. Jag hade tackat dig och bjudit dig på en glass. Hade min son gjort något sådant hade han fått utegångsförbud resten av månaden, end of discussion! Jag är en ganska tuff men kärleksfull mamma och mina barn har banne mig fått lära sig vad som är rätt och fel samt att man ska ha respekt för allt levande. Fortsätt gärna uppfostra andras barn och har föräldrarna problem med det... då har de nog större problem än att andra fostrar deras barn.
Kram

http://www.filozophie.bloggplatsen.se

kraken

7 juli 2011 10:05

Hejja dig! Tycker det är starkt att säga att man är hård men kärleksfull som förälder i dagens curling samhälle. Och som jag skrev tidigare att hur ska ett barn lära sig vad som är rätt och fel om de inte blir tillsagda när de gör fel, eller för den sakens skull blir uppmuntrade när de gör bra saker.

 
Vivi

Vivi

7 juli 2011 08:26

Vilket bra och intressant inlägg !! Bra gjort av dig säger jag, men just denna frågan verkar känslig för en del föräldrar kan verkligen inte ta att andra säger ifrån, som om det skulle vara kritik mot dem.
Tyvärr är det ju så att om samhället (vi) blundar när barn gör fel så lär det ju sig inget, eller de lär sig att de kan komma undan med det mesta och det kan ju faktiskt aldrig sluta bra.
Snuddade själv vid detta ämne häromdagen :)
Tack för bra läsning....nu ska jag läsa lite till ;)

http://www.missvivis.se

 
Gelica

Gelica

7 juli 2011 19:43

Jag har inga problem med att säga ifrån till andras barn och jag hoppas att andra vågar göra det till mina barn.
Man ser inte allt som förälder och då är det bra när det finns personer som du som vågar säga ifrån :)

http://gelicas.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kraken - 1 januari 2018 21:30

2017 Ett år, 12 månader, massa ändelser, stunder och ögonblick. En sammanfattning av året 2017. Januari- Läkarbesök och förberedelser inför att Vinga ska bli gipsad. Februari -Vinga fick sitt gips, fy farao vad jobbigt de var.Mars- jag började jobba ...

Av kraken - 20 augusti 2017 19:57


Märker att jag inte skriver här så ofta numera livet kommer liksom emellan, men det är väll så det ska vara, att livet ska gå först och det gör det här. Vinga håller på att skolas in på dagis och på tisdag blir hennes första "riktiga" vecka efter ins...

Av kraken - 15 augusti 2017 19:29


Vingas inskolning fortsätter utan problem, hon triv som fisken i vatten. Denne veckan har Emanuel lämnat henne själv de timmar hon är där och det har gått så bra så. I morgon är det min tur att lämna henne för första gången, får se hur det går, hon b...

Av kraken - 7 augusti 2017 20:37


I dag har vi varit på inskolning med Vinga på dagis, det gick bra och jag tror hon kommer gilla dagis. Eller förskolan om man ska vara korrekt, men vi säger dagis. I morgon och på onsdag är det jag som ska vara med och torsdag-fredag är det Emanuel s...

Av kraken - 2 augusti 2017 12:03


Här var det dåligt med uppdateringar, livet har liksom kommit emellan. Men gipset är nu äntligen borta, Vinga är som en annan unge. Glad och pratsam på ett sätt hon inte var med gipset. Känns så bra! Hon ställer sig upp för fullt och går lite utmed m...

Presentation


Kraken ett omtalat havsmonster som enligt legender kan sluka hela skepp.
Jag slukar inte hela skepp, men skulle kunna sänka ett om jag behövde.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13
14
15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards