kraken

Direktlänk till inlägg 2 juli 2011

Vill inte ha barn.

Av kraken - 2 juli 2011 22:30

Jag vet inte om jag vill ha barn, har aldirg velat eller kännt en längtan efter barn.


Reaktionen på detta brukar bli:

"Men uch och fy, så kan du inte säg heller"

eller

"Det kommer med tiden ska du se"

eller

"VAA!! Klart du vill!!!!"


Vadå klart jag vill!? Nej det är väll inte alls klart!

Och ja det kanske "kommer med tiden" kanske när jag hittat den man jag vill leva med. Men det förändrar ju inte det faktum att jag just nu inte vill ha barn varken nu eller sen.

Jag älskar barn, mina två syskonbarn är mina ögonstenar, världens finaste killar är de! Men det betyder inte att jag själv känner en stor längtan. För det gör jag inte.


Jag och systersonen Arvid, här 2-3 månader.

 


Detta är väll inget jag bruka skrika ut till hela världen direkt, men reaktionen jag får när jag berättar att jag inte vill ha barn och att jag aldrig kännt mig sugen eller längtat efter barn (trots min höga ålder på 25 år) är ganska intressant.


En reaktion var att en ytligt bekant blev helt bestört, tittade storögt på mig och tog sedan till orda och skällde ut mig. Hon tog det hela som ett hån mot henne själv som förälder. Riktigt hur hon kunde det vet jag inte. Sa inte ett ord om henne eller om hennes föräldrar skap (som säkert är aldeles utmärkt). Utan konstaterade bara att jag aldrig längtat efter egna barn.


Så min fråga är: Varför är en kvinna "konstig" om hon inte vill ha barn.

En man som inte vill ha barn är ju helt "normalt".

Varför är man inte "en riktig kvinna" eller okvinnlig om man inte längtar eller ser fram emot att få barn?

Att berätta att man inte vill ha barn är en nästan tabu belagd fråga, för det är väll klart att alla vill ha barn, eller?


Hur tänker du?


Adoption
Jag vill inte skaffa ett barn om jag själv inte känner att jag längtar efter och verkligen, verkligen vill det.

För jag tänker att privilegiet och ansvaret att få ett barn är för stort för att inte tänka igenom noga.

Om jag (och min man) nu en dag bestämmer att vi vill ha barn (för jag skulle aldrig i hela mitt jäkla liv få en unge själv! Eloge till alla ensamstående föräldrar!) Så vet jag inte om jag skulle vilja bära barnet själv. Ja jag vet ju faktiskt inte ens om jag kan det (pg av min höftskada)

Jag tror jag vill adoptera oavsett, finns barn i hela världen som behöver föräldrar som tar hand om och älsakr dem.

Och skulle jag adoptera skulle det bli från någonstans nära typ Polen, Estland, Lettland, Ryssland.

1, Jag vill inte att den självklara reaktionen på mig och mitt barn ska vara "jaha h*n är adopterad".

2, Det finns barn på anda sidan östersjön som behöver lika mycket hjälp som de på andra sidan jorden. Absolut inte för att det är fel att adoptera från precis vart som hellst som man känner eller har möjlighet att "få" ett barn i från. Det är bara min egen kännsla och tanke om jag själv skulle adoptera.


Skulle du kunna tänka dig att adoptera?

 

 
 
Kajin

Kajin

2 juli 2011 23:30

Bra inlägg!
Tur att vi redan bestämt att jag ska skaffa massa
ungar som du får sitta barnvakt åt ibland ^^

<3

http://kajin.bloggplatsen.se

kraken

3 juli 2011 11:47

Haha ja visst är det bra, är men än gärna barnvakt åt dina ungar när de kommer =)

 
karro

karro

2 juli 2011 23:32

jag tycker det är modigt att du vågar stå för att du kanske inte alls vill ha barn!
det finns nog fler som du, som känner samma sak men som inte vågar säga det högt, pga det du skriver om.

och när du hittar den rätta mannen kanske känslorna ändras, och då har du ju faktiskt tid på dig att "göra något åt det". ditt "bäst före-datum" är ju långt bort.
och blir det inte så är det ju helt okej det med, det är ju DITT liv! du ska ju göra det som känns bäst för dig :)

http://www.karrom.blogg.se

kraken

3 juli 2011 11:46

Tack Karro!
Nej, där finns liksom ett tabu kring de att inte vilja ha barn. Att inte kunna få barn är "ok" men att inte vilja, nej det är annorlunda.

 
Hege - Julias mamma!

Hege - Julias mamma!

3 juli 2011 00:22

Det är väll inget konstigt med det? :) Det är inte alla som vill ha barn och så är det ju bara! Dock tycker jag inte att man ska utesluta det helt! :) Som du säger att du skulle vilja adoptera om du ska ha barn, alltså har du kanske tänkt lite mera på det änn vad du själv tror?

Barn, eller inga barn! Alla är olika och det gör inte någon till mera eller mindre kvinna om man har barn eller inte! Alla människor är olika och alla passar inte att ha barn och vissa borde inte ens ha den äran att få vara mamma/pappa!

Jag ville också adoptera förut :) Om man vill ha barn och fortfarnde kan hjälpa ett annat barn och känner att det vill man göra så varför inte! :) Nu har ju jag redan ett barn och är inte ens 22 år gammal så jag har inga planer om flera jusst nu, men om jag ska ha flera barn så vill jag nog vara gravid själv.. Låter kanske lite ego med tanke på alla barn i värden utan föräldrar men den kännslan av att vara gravid, att vänta på sitt barn och känna hur det sparkar, att få föda sitt barn och se det väksa upp och tänka "tänk att den människan faktiskt har legat i min mage!" den är fantastisk!

Dock fattar jag inte helt varför andra människor blir arga när du säger att du nog inte vill ha barn, det är väll ditt och din mans "problem" och ingen annans?

http://hegekolstad.blogg.se

kraken

3 juli 2011 11:45

Nej inte ett dugg ego att vilja ha egna barn tycker jag! Hejja dig liksom =)
Att vara gravid och föda barn låter super mysigt och vilket underverk att få se, lära känna och fostra det barn man själv burit på.
Men inget jag längtar efter, även om jag funderat en massa på och omkring barn.

 
Mandy

Mandy

3 juli 2011 03:13

Hej!

För det första så vill jag säga att du skriver en jättebra blogg och för det andra så vill jag säga att det inte alls är konstigt att vissa tjejer/kvinnor inte vill ha barn. Det är ju faktiskt vi tjejer/kvinnor som gör allt jobb. Det är vi som bär barnet i 9 månader och sedan måste krysta ut de. Om du inte vill ha barn så är det upp till dej men du ska absolut inte känna nått tryck från någon annan. Det är DU och BARA DU som bestämmer om din kropp och din framtid =)

Kram

http://streetraceisalifestyle.bloggplatsen.se

kraken

3 juli 2011 11:41

Tack och tack =)

 
Maria

Maria

3 juli 2011 11:57

Jag vill verkligen ha barn, Verkligen VILL!!
Men, jag har valt att inte skaffa barn pga att många i min familj inkl jag har problem med psyket, vissa mer andra mindre.
Jag har ångest varje dag, borderline, adhd och en massa sånt så jag vågar inte skaffa barn.

Många säger att det inte behöver betyda att mitt barn kommer få problem, men OM mitt barn skulle få samma problem så skulle jag Aldrig förlåta mig själv då jag vet vilket helvete det innebär.

Jag Hoppas jag kommer träffa en kille som har barn så man kan ha ett barn på så sätt...

Svårt beslut, det gör ont men känns samtidigt helt rätt

http://www.yamas79.blogspot.com

kraken

3 juli 2011 12:31

Ja jag kan föreställa mig att det måste vara jobbigt, jätte jobbigt.
Hoppas du träffar en toppen kille med barn, som kan vara ett bra stöd för dig. Och att du kommer hitta ett bra sätt att hantera dina diagnoser och din ångest på så du kan må bättre, hitta "nycklar" till att hantera de jobbiga.
//Nathalie

 
Ingela

Ingela

3 juli 2011 14:05

Bra skrivet :) och stå på dig, det är ditt liv och du bestämmer över det. Vi har ett barn och är nöjda så men får ofta kommentarer om att det är synd om vår dotter som inte får ett syskon. Jag skaffar inte ett till barn bara för att hon ska få ett syskon, jag skaffar ett till för att jag vill själv och just nu vill jag inte. Jag har också varit inne på adoption men vi får se längre fram om hur det blir, för det finns massor av föräldralösa barn som vill ha föräldrar.

http://crosscreekrapids.bloggagratis.se

kraken

3 juli 2011 16:10

För det första tack!
Och vadå synd om din dotter, det är det väll inte alls. (Bara antar att du är en toppen bra förälder här, hehe)
Barn får väll inte en sämre uppväxt bara för att man inte har syskon heller.
Dummaste jag hört!

 
Miss V

Miss V

3 juli 2011 15:14

Hej.

Du är inte ensam i att inte vilja ha barn. Jag vill inte heller ha några. Inte min sötnos heller. Vi båda tycker att dom kan vara söta ibland, men jobbiga resten av tiden. Så vi kommer nog strunta i det :) Men man vet ju inte, vi är en så länge unga, bara 15 år gamla...

Det känns skönt att det är fler här i världen som inte heller vill ha några barn. Jag har alltid känt mig så onormal i allt. Nu vet jag iaf att det är ngn mer som delar samma åsikt om att skaffa barn iallafall :)

// Canadian Emokid

http://www.mylovetotravis.devote.se

kraken

3 juli 2011 16:06

Nej du är verkligen inte ensam Canadian.
Men man kan ju lätt tro att man är det i en sådan här fråga. För det är ju inte något man berättar kanske.

 
Mia

Mia

3 juli 2011 15:28

Hej hej!

halkade in här!
jag tycker var och en gör som man känner för.
Det fanns en tid då jag delade många av dina tankar faktiskt,nåt som känns lite overkligt idag då jag har 4 egna barn och 2 bonusbarn;)

Vill man inte ha barn sp vill man inte,inget konstigt med det ju!
Modigt att våga stå för det!

Och nej,jag personligen skulle inte kunna tänka mig adoptera då jag ju redan har ett gäng egna och det räcker,men om situationen varit annorlunda hade jag nog kanske kunnat tänka mig det!

http://calleskula.bloggplatsen.se

kraken

3 juli 2011 16:04

Intressant att se hur saker och ting ändras, om 10 år (eller nått) kanske jag själv står med ett gäng ungar runt benen, man vet ju aldrig vad som händer även om den bilden är totalt främmande för mig nu.

 
Brianna

Brianna

3 juli 2011 15:32

Hejhej! Jag håller med flera st ovanstående här angående att skaffa barn eller ej. Vill man så vill man men vill man inte ska man inte behöva känna sej som mindre kvinna/människa bara för att man väljer bort egna barn.

Skitsnygg header föressten! :D

http://chilipralin.bloggplatsen.se

kraken

3 juli 2011 16:02

Håller med dig.
Och tack för komplimangen =)

 
Johanna

Johanna

3 juli 2011 18:20

Jag vill inte ha barn, inte vad jag känner just nu men vad vet jag om 5-10 år :) När jag känner att något fattas i mitt och killens liv då är jag nog redo att skaffa. Men vill som känna att det fattas :)

http://haltbananskal.bloggplatsen.se

 
Hanna

Hanna

3 juli 2011 20:56

Det är väl lite ovanligt att säga att "jag inte vill ha barn, alls" att säga "jag vill inte ha barn nu" har ju nästan alla sagt däremot. jag tycker inte det är något fel i att du inte vill har barn. Det är (om jag lite fult får jämföra med hundar) som att jag aldrig skulle kunna tänka mig att ha en egen hund, även om jag inte har något emot hundar och gärna gosar eller passar och går ut med andras hundar. Jag vill bara inte ha en hund hela tiden. Så om du känner just nu att "ne, jag tror inte jag vill ha egna barn i mitt liv" så fine. Då känner du så. Inget du behöver skämmas över, jag har faktiskt flera kompisar som påstår att de "hatar" barn. (Nu gjorde jag sådana där nedvärderande citationstecken märkte jag... som om de ljuger när de säger att de hatar barn.. ajajaj... haha) Tycker att det är synd att människor i din omgivning inte kan acceptera att det är så du känner. Bara för att de inte känner så innebär det ju inte att det inte är rätt att känna på något annat vis?

Ang. adoption. Jag skulle aldrig vilja föda ett eget barn. Absolut adoption för min del. Så många som behöver hjälp där ute så varför inte hjälpa åtminstone någon av dem?

ha det bra!
bra inlägg!

http://hannastankar.bloggplatsen.se

kraken

4 juli 2011 10:44

Tack för svaret.
Nej ska ju egentligen inte säga att jag vill aldrig någonsin ha barn.
För det vet jag ju inte, man ska aldrig säja aldrig liksom =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kraken - 1 januari 2018 21:30

2017 Ett år, 12 månader, massa ändelser, stunder och ögonblick. En sammanfattning av året 2017. Januari- Läkarbesök och förberedelser inför att Vinga ska bli gipsad. Februari -Vinga fick sitt gips, fy farao vad jobbigt de var.Mars- jag började jobba ...

Av kraken - 20 augusti 2017 19:57


Märker att jag inte skriver här så ofta numera livet kommer liksom emellan, men det är väll så det ska vara, att livet ska gå först och det gör det här. Vinga håller på att skolas in på dagis och på tisdag blir hennes första "riktiga" vecka efter ins...

Av kraken - 15 augusti 2017 19:29


Vingas inskolning fortsätter utan problem, hon triv som fisken i vatten. Denne veckan har Emanuel lämnat henne själv de timmar hon är där och det har gått så bra så. I morgon är det min tur att lämna henne för första gången, får se hur det går, hon b...

Av kraken - 7 augusti 2017 20:37


I dag har vi varit på inskolning med Vinga på dagis, det gick bra och jag tror hon kommer gilla dagis. Eller förskolan om man ska vara korrekt, men vi säger dagis. I morgon och på onsdag är det jag som ska vara med och torsdag-fredag är det Emanuel s...

Av kraken - 2 augusti 2017 12:03


Här var det dåligt med uppdateringar, livet har liksom kommit emellan. Men gipset är nu äntligen borta, Vinga är som en annan unge. Glad och pratsam på ett sätt hon inte var med gipset. Känns så bra! Hon ställer sig upp för fullt och går lite utmed m...

Presentation


Kraken ett omtalat havsmonster som enligt legender kan sluka hela skepp.
Jag slukar inte hela skepp, men skulle kunna sänka ett om jag behövde.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13
14
15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards