kraken

Alla inlägg den 9 december 2014

Av kraken - 9 december 2014 16:20

Är fotfarande sjuk, men ingen spya sedan i går. Bara feber och ont i huvudet i dag. Har mest bara vilat. Och faktiskt bakat lite snabbt julgodis! Har gjort snöbollar och marsipanbröd. 


Till snöbollar behöver du 100 g vi choklad till en påse polkagrisar (sedan är det bara att dubbla hur mycket du behöver). Du smälter chokladen över vattenbad, och krossar eller som jag mixar polkagrisarna.Sen blandar du ihop och klickar ut i antingen små formar eller på bakplåtspapper, klart.


Marsipranbröds iden fick jag när jag kollade på Ernst i går. Också sjukt smidigt och galet gott. Jag följde inte riktigt hans recept utan gjorde ett eget.

Jag använde en stor rulle mandelmassa som jag rev på rivjärn. Hackade hasselnötter, en näve ungefär, rev skalet från en halv apelsin plus att jag hade i en matsked sådant där apelsinskal från Dr.oetker som man hittar bland bakgrejerna i affären. Sedan ungefär i ca 2 matskedar russin som fått stå och dra i apelsinsaft (jo jag gillar apelsin haha) men jag tror Ernst hade någon typ va likör till sina russin.Sedan blandade jag ihop allt till en deg och rullade ut två korvar som jag täckte med smält mörk choklad och dekorerade med mandelspån och apelsinskals bitar. Klart! Lätt och smidigt.

Sedan slog jag in en gammal pralin ask i julklappspapper och fyllde den med lite gott, så kan man ge bort den i present på någon av alla adventsfika man är på. Eller som jag tänkt, ta med den på julafton. Bara att förvara i frysen så länge.


Sedan testade jag även ett annat julknep som Ernst tipsade om. Han hade en lite fonduegryta med ljus under och så så hade han i julkryddor och vatten i den och så luktade det så gott så gott. 

Det var jag ju så klart tvungen att testa haha. Jag plockade fram min faktiskt oanvända lilla fonduegryta och hällde i kokande vatten, en kanelstång, lite nejlika, några bitar apelsinskal och en stjärnanis. Ni kan tro att det luktar jul i detta huset nu! Nästa gång ska jag nog utesluta anisen och ha i en lite grankvist istället. 


                 

Presentation


Kraken ett omtalat havsmonster som enligt legender kan sluka hela skepp.
Jag slukar inte hela skepp, men skulle kunna sänka ett om jag behövde.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4
5
6
7
8 9 10
11
12
13 14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards